لیزر فراکسل co2 و جوانسازی پوست

لیزر فراکسل co2 و جوانسازی پوست

fraxel-300×225

لیزر فراکسل co2 و جوانسازی پوست

لیزر فرکشنال یک روش درمانی غیر تهاجمی است که با استفاده از یک دستگاه جهت رساندن امواج لیزر که به هزاران ناحیه کوچک و میکروسکوپی تبدیل شده اند و یک قسمت کوچک از پوست را در یک زمان واحد مورد هدف قرار می دهند.

این نوع لیزر شبیه یک عکس عکاسی است به صورت پیکسل به پیکسل تقویت می شود.

لیزر فرکشنال همانند پل فاصله ای بین لیزرهای ساینده و غیر ساینده است که جهت درمان تخریب ناشی از آفتاب و روند پیری پوست کاربرد دارد. لیزرهای ساینده روی اپی درم یا لایه سطحی اثر می کنند و لیزرهای غیر ساینده روی کلاژن های ناحیه درم یا همان لایه میانی پوست اثر می کنند ولی لیزر فرکشنال در هر دو ناحیه اپی درم و درم اثر می گذارد. اولین لیزر فرکشنال بنام دستگاه فرکسل وارد بازار شد امروزه بسیاری از لیزرها بر اساس تکنولوژی فرکشنال عمل می کنند مثل لیزر yag : erbium که عملکرد در سطح پوست و لیزر co2 با عملکرد عمقی تر هستند.

کاربردهای لیزر فرکشنال:

از لیزر فرکشنال برای درمان خطوط و چروک صورت – پیگمانتاسیونهای پوستی مرتبط با نور آفتاب که بدنبال پیری پوست ناشی از آفتاب پدیدار می شوند – اسکار آکنه و جراحی- و درمان کلوآسما استفاده می شود.

این لیزر در هر جایی از بدن می تواند مورد استفاده قرر گیرد ولی اغلب در ناحیه صورت،گردن، قفسه سینه و دست ها مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزرهای فرکشنال برای درمان نوعی از پوئیکلودرما واستریا کاربرد دارند.

لیزر فرکشنال چگونه عمل می کند؟

برای فهم عملکرد آن دانستن ساختار پوست نیاز است.به طور خلاصه پوست شامل سه لایه است:

۱٫اپیدرم:خارجی ترین لایه پوست، حاوی ملانوسیت یا سلولهای پیگمان ساز پوست که مسئول رنگ پوست اند.

۲٫درم:لایه میانی پوست است حاوی کلاژن و الاستین که مسئول حفظ ساختار پوست قدرت کشسانی پوست و قوام پوست اند.

۳٫لایه زیر درم:حاوی سلول های چربی

با افزایش سن ظاهر و ساختار پوست تغییر میکند لایه اپیدرم نازکتر و شکننده تر شده وعروق پوستی نمایان تر می شود کم کم کلاژن در ناحیه درم کاهش یافته و خطوط و چین و چروکهای پوستی پدیدار شده و پوست دچار شلی و افتادگی می شود.

لیزرهای فرکشنال هر دو لایه اپیدرم و درم را مورد هدف قرار می دهند این نتیجه با رساندن هزاران موج لیزر که به قطعات کوچک با عمق نفوذ بالا تقسیم شده اند حاصل می شوند که به آنها نواحی میکروترمال درمانی یا  MTZ:Microthermal Treatment Zone  می گویند در هر MTZ امواج لیزر با نفوذ به سلول های پیگمانته اپیدرم و عبور از آنها و رسیدن به کلاژن ناحیه درم موجب قرارگیری مجدد کلاژن ها و ساخت کلاژن های جدید می شوند.

با به کارگیری MTZ برخی از نواحی پوست سالم مانده لذا پوست ناحیه آسیب دیده را نیز ترمیم می کنند و پروسه فرکشنال اینگونه معنا میابد که باقی گذاشتن نواحی سالم پروسه درمان و بهبود تسریع می شود.

پروسه فرکسل نیاز به چه آماده سازی هایست ؟

ارزیابی های قبل درمان و آماده سازی

۱٫نواحی مورد نظر درمان بایستی مشخص شوند.

۲٫ قبل از درمان از نواحی درمان عکس گرفته شود.

۳٫بیمار طلا و جواهرات خود خارج ساخته

۴٫قبل از درمان آرایش خود را به صورت کامل بشوید.

۵٫از کرم بی حسی موضعی فبل از درمان استفاده کند  ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد تا کرم بی حسی اثر کند.

۶٫قبل از لیزر کرم بی حسی باید کامل شسته شود.

۷٫استفاده از ژل لغزنده قبل از درمان  باعث عملکرد راحت تر حین لیزر می شود.

ژل لغزنده به عنوان لوبریکانت عمل کرده و باعث لغزش راحت تر پروب دستگاه حین لیزر در سطح پوست  می شود زمان درمان بسته به وسعت ناحیه درمان است و در کل صورت حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد درد در زمان لیزر بسته به انرژی تنظیم شده دستگاه می باشد پس بهتر است فبل از درمان از کرم بی حسی قوی استفاده شود بهتر است حین لیزر از باد خنک کننده استفاده شود تا بیمار احساس درد کمتری داشته باشد.

 

توصیه های پس از درمان و زمان بهبود:

ژل لوبریکانت پس از درمان شسته شده و بیمار پس از درمان احساس سوزش متوسط در صورت همانند آفتاب سوختگی برای مدت ۱ ساعت پس از درمان داشته باشد.تورم اغلب خفیف بوده و ظرف ۲ تا ۳ روز رفع می شود و صورت بین ۳ تا ۵ روز به رنگ صورتی در می آید درعرض ۲۴ ساعت سلول های اپیدرمال جدید شروع به جایگزین شدن می کنند و پوست به رنگ برنز در می آید که حدود ۳ تا ۱۴ روز ممکن است به طول می انجامد در این زمان پوست حساس شکننده است و بایستی مرتبا از کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب و در صورت مواجهه با آفتاب از کلاه  وعینک آفتابی استفاده نمایید حدود ۴تا ۵ جلسه درمان به فواصل ۱ ماه نیاز است.

نتایج درمان به سرعت دیده نمی شود و به آهستگی تغیراتی در پوست پدیدار می شود و با گذشت ۳ تا ۴ ماه زمان برای دیدن نتیجه نیاز است زیرا در این زمان پوست آسیب دیده به طور کامل بهبود میابد و با پوست جدید جایگزین می شود و کلاژن و الاستین جدید ساخته  می شود.

عوارض لیزر فرکشنال:

لیزر فرکشنال توسط اغلب افراد به خوبی تحمل می شود، استفاده از کرم آرایشی یا اصلاح کردن صورت با فاصله کمی از درمان با لیزر امکان پذیر است.

بسیاری از بیماران ۱ تا ۲ روز پس از درمان با محیط کار و زندگی عادی خود بر می گردند، برخی از عوارض به دنبال درمان های تهاجمی با انرژِی بسیار بالا رخ می دهد شامل:

۱٫ پیلینگ شدید و پوسته پوسته شدن و دلمه بستن پوست

۲٫ تورم برای حدود ۱ هفته پس از درمان که می توان با استفاده از کمپرس سرد برای مدت ۱۰ دقیقه در هر ۱ ساعت در ۲۴ ساعت اول پس از درمان آن را کنترل کرد.

۳٫ تیرگی به دنبال التهاب که اغلب در بیماران با سابقه ملاسما یاسابقه تیرگی به دنبال التهاب  در بیماران با پوست های تیره رخ می دهد.

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =