لیزر CO2 فرکشنال چیست؟

لیزر CO2 فرکشنال چیست؟

co2frac

از سال ۱۹۹۵ تا کنون لیزر Co2 معمولی بهترین روش غیر جراحی ، جهت از بین بردن چین چروک و صاف کردن چالهای صورت محسوب می شد. لیزر Co2 معمولی می تواند جوانسازی بسیار خوبی در صورت ایجاد کند و پوست را بسیار سفت و صاف نماید ولی عوارضی از خود بجا می گذارد که گاه تحمل آنها برای بیماران بسیار دشوار است ، از جمله طولانی بودن زمان التیام بخشی پوست که گاهی به ۲ هفته می رسد و در این مدت پوست باید پانسمان باشد قرمزی پوست که گاه تا ۴ یا ۶ ماه به طول می انجامد . و در پوست ما ایرانیان ممکن است تیرگی بعد از لیزر نیز مشاهده شود.
در چند سال اخیر تکنولوژی جدیدی به نام Fractional Laser بوجود آمده است که به طور قابل ملاحظه ای زمان التیام بخشی پوست و همچنین عوارض دیگر لیزر را کاهش می دهد. با لیزر Fractional Laser نور لیزر (beam) به تعداد زیادی شعاعهای کوچکتر (microbeam)تقسیم می شود. وقتی این شعاعهای کوچکتر به پوست بر خورد می کنند نقاط کوچکی از پوست که بین این شعاعهای لیزری قرار گرفته است و با لیزر برخورد نمی کند سالم می ماند.
این نقاط سالم پوست باعث تسریع روند ترمیم پوست می شوند و هر چه پوست سریعتر التیام پیدا کند احتمال عوارض مانند قرمزی و یا تیره شده پوست کمتر می شود.
نقاط کوچکی که توسط شعاعهای کوچکتر لیزر شده اند microtreatment zone نامیده می شوند و جراحت این ستونهای لیزر شده که تا عمق ۱۰۰۰ میکرون داخل پوست می باشد باعث تسریع کلاژن سازی در پوست و جوانسازی میگردد.
در دیاگرام بالا : قسمت قرمز سمت چپ نشان دهنده لیزر Co2 و erbium معمولی می باشد. که در آن سطح پوست توسط حرارت بالای لیزر برداشته شده است (ablative). چون این لیزر ها fractional نیستند ، همه پوست در منطقه تحت درمان برداشته شده است و یک زخم باز بجا مانده است که زمان زیادی برای ترمیم نیاز دارد.
در قسمت دوم دیاگرام ، لیزر Co2 fractional را نشان می دهد که در آن سطح پوست با عمق ۷۰-۱۰۰ میکرون برداشته شده است ، این لیزر fractional است و پوست بسیار سریعتر التیام می یابد ، اما عمق نفوذ لیزر به اندازه کافی زیاد نبوده تا بتواند سبب کاهش چروک و یا سفتی و جوانسازی پوست گردد.

در قسمت سوم دیاگرام لیزر nonablative fractional مشاهده می شود که در آن ستون های عمیقی از پوست لیزر شده است اما ستونها (ablative نبوده) یا به اصطلاح برداشته یا خالی نشده است. این لیزرها erbium glass هستند و ستونهای کوچکی از پوست با حرارت لیزر کلاژن سازی و در نتیجه کاهش چروک و یا صاف کردن پوست را سبب می شوند. مثال واضح این لیزرها fraxel می باشد. این لیزر برای بهبودی سطح پوست و پرکردن چروک ها و آشکاری آکنه و کوچک کردن منافذ بسیار عالی می بلاشند اما درمانهای متعدد نیاز می باشد تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت.
جدیدترین تکنولوژی لیزر Co2 fractional laser ablative می باشند (ablative به معنی برداشت پوست می باشد) که در آن ستونهائی از پوست (طبق دیاگرام آخرین سمت راست) عملاً برداشته می شود و این ستون ها به صورت تونلهائی خالی در پوست باقی می ماند.

این خود می تواند سبب از بین بردن چروک و سفت کردن پوست به میزان بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع لیزرهای nonablative از جمله fraxel شود.
این لیزرهای جدید fractional Co2 این مزیت را دارند که با عمق نفوذ بسیار زیاد ۶۰۰-۱۰۰۰ میکرون و به دلیل وجود پوست سالم در اطراف این ستونهای خالی ترمیم بسیار سریعتر و همچنین کاهش عوارض و کاهش زمان ترمیم را به دنبال دارند.

لیزر fractional Co2 یک لیزر Co2 اصلاح شده است که عوارض لیزر Co2 معمولی را ندارد ولی از مزایای خوب آن در درمان ضایعات زیر استفاده می توان کرد.
۱-چروک ریز
۲-اسکار (فرورفتگی) جوش ، یا آکنه
۳-پیری پوست
۴-اسکار ناشی از سوختگی یا بریدگی
۵-اسکارهای پس از جراحی
۶-منافذ باز پوست
۷-سفت شدن پوست
۸-چروک پلکها
۹-ترکهای پوستی شکم و بدن
۱۰-لکه های ناشی از افزایش سن
تفاوتهای لیزر Co2 معمولی با لیزر fractional co2

در لیزر fractional co2 بر خلاف لیزر Co2 معمولی نیاز به بیهوشی و تا تزریق آمپول بیحسی نمی باشد. بیمار فقط با یک کرم بیحس کننده بدون درد می تواند لیزر شود.
همچنین بر خلاف لیزر Co2 معمولی بیمار در این روش جدید fractional co2 نیاز به پانسمان ندارد . فقط از کرمهای ترمیم کننده استفاده می کند و دو روز بعد می تواند از کرمهای پوشاننده و آرایشی استفاده نماید. ترمیم پوست در روش fractional co2 حداکثر ۶-۵ روز ط ول می کشد در حالیکه در لیزر Co2 معمولی بین ۲ تا ۳ هفته. در روش fractional بیمار فقط برای ۳-۲ روز قرمز است در حالیکه در لیزر Co2 معمولی بین ۲ تا ۶ ماه قرمزی می تواند ادامه یابد. احتمال تیره شدن پوست در لیزر fractional co2 بسیار نادر است. در حالیکه در Co2 معمولی این ریسک بالا است.

لیزر fractional co2 را می توان در گردن و پشت دستها و یا قسمت های دیگر بدن نیز برای درمان انواع ضایعات پوستی مانند جوانسازی پشت دستها – لکه های پوستی ۰ ترکهای شکم – اسکارهای سوختگی و یا جراحی نیز بکار برد.

جلسات درمانی بسته به مشکل پوستی بین ۳ تا ۵ جلسه می باشد که بصورت ماهیانه تکرار می گردد.

خلاصه مطلب :
لیزر fractional co2 یک تکنولوژی بسیار پیشرفته در درمان اسکارهای آکنه (جوش) ، سوختگی ، منافذ ، جوانسازی و سفت کردن پوست و ترک های پوستی می باشد که در جوامع امروز با توجه به این که اکثر مراجعه کنندگان شاغل می باشند و یا دانشجو ، و نمی توانند با لیزر Co2 معمولی مدت چند هفته صورت خود را پوشیده و یا پانسمان کنند ، روش بسیار محبوبی در درمان انواع ضایعات پوستی از جمله جوانسازی ، از بین بردن اسکارها ، آکنه ، سوختگی و یا جراحی و ترک های پوستی می باشد که تقریباً بدون درد و بدون نیاز به استراحت و یا پانسمان می باشد.در مواردی که میخواهیم فرد سریعتر به نتیجه مطلوب برسد میتوانیم میکرودرمابرژن را با لیزر فرکشنال همزمان انجام دهیم و دراید به نتیجه تعداد جلسات لیزر کمتر ی نیاز باشد.

منبع: http://www.doctormaleki.com/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=5002

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − ده =