ممکن است داروی سرطان خون به مبارزه با سرطان پوست نیز کمک کند

ممکن است داروی سرطان خون به مبارزه با سرطان پوست نیز کمک کند

Blood-Cancer

داروی سرطان خون (لوکمی) داساتینیب[۱]، ممکن است با توجه به یافته ­های اخیر برای درمان سرطان­های پوست، سینه و سرطان­های دیگر نیز مفید باشد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لویولای شیکاگو نشان دادند که وقتی داساتینیب در محیط آزمایشگاهی به سلول­های سرطانی برسد، باعث چسبندگی سلول­های سرطانی و توقف جابه­ جایی سلول­ها می­شود. در مورد درمان سرطان خون، داساتینیب پروتئین BCR-ABL را هدف قرار می­ دهد که شبیه به پروتئین Fyn  موجود در سرطان­هایی مانند سرطان پوست، مغز، سینه و پانکراس است. محققان دریافتند که داساتینیب Fyn را از بین نمی­ برد، اما فعالیت آن را مهار می ­کند.

محققان اشاره کردند که در موش­های مبتلا به سرطان پوست، داساتینیب به کاهش تعداد و اندازه تومورها کمک کرده است.

نویسندگان مطالعه نوشتند: “درمان موضعی داساتینیب به طور قابل توجهی سبب کاهش تومور SKH1 در مدل موش با سرطان پوست ناشی از اشعه UV شد”. این نتایج سبب شناسایی افزایش چسبندگی اکتینی سلول به سلول به عنوان یک مکانیسم تازه توصیف شده از عملکرد داساتینیب شد و نشان داد که مهارFyn  احتمالاً روش درمانی مؤثری برای [۲]cSCC (دومین نوع شایع سرطان پوست) خواهد بود.

آزمایشات بالینی اثر داستاتینیب را روی بیماران مبتلا به ملانوم، سرطان لوزالمعده، سرطان پروستات، سرطان تخمدان، سرطان دیواره رحم، سرطان لوله گوارش، لنفوم هاچکین، مالتیپل میلوما و لوکمی لنفوبلاستیک حاد بررسی خواهند کرد.

منبع: http://dermatologytimes.modernmedicine.com



[۱] dasatinib

[۲] Cutaneous squamous cell carcinoma

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =